Úvod
Italská cembala
Cembalino, italský virginal
Franko-vlámská cembala
Německá cembala
Nástroje Tibora Haluščáka
Technologie, materiály
Návody, podpora
Ceník
O nás, kontakt
 
Vít Bébar
Šebelova 670a
Bílovice n. Svit.
Tel 608 718 504
bebar@seznam.cz

TOPlist

Italské tenkostěnné cembalo je výbornou volbou pro hru continua. Malé rozměry a hmotnost, typické zdobení lišt, stojanu a kláves, výrazný, ale přitom ušlechtilý zvuk díky pečlivě navržené rezonanční desce a kompletně mosaznému ostrunění dávájí těmto nástrojům nezaměnitelný charakter. Vhodně zvolený bod trsnutí struny připomínající italské virginaly, rychlý náběh a krátké doznění zvuku, spolurezonující tenké stěny - přes malé rozměry není problém nasazení i v orchestru nebo ansámblu, kde se obzvláště dobře pojí s pěveckými party. Charakterističnost je vykoupena menší univerzálností, na rozdíl od cembal pozdně franko-vlámské nebo německé školy se sólový repertoár hratelný na tyto nástroje omezuje na kompozice renesance, raného baroka a s určitou zkušeností i vrcholného baroka, nejlépe pak raně italské a anglické literatury. U hry continua toto omezení není tak striktní.

Koncepce rezonanční desky je inspirována cembalem Taraglia, 1704 Mestre, přejímá dva paralelní ozvučné trámce v kombinaci s šikmou rezonanční deskou (úhel cca 30 stupňů ke strunám na rozdíl od běžného paralelního vedení).

Varianty konstukce: samostatný tenkostěnný nástroj (bez víka), totéž s vnějším korpusem pro větší ochranu, nebo tzv. false-inner-outer konstrukce předstírající vnitřní nástroj ve vnějším korpusu, ovšem fyzicky zabudovaný v jednom celku.

Standardní provedení je z masivního cedru nebo jiného dřeva (např. javor) s možností intarzií po celém obvodu nástroje. Klaviatura je potažena zimostrázem u spodních kláves, horní buď masivní eben či jiné tmavé varianty, nebo ozdobné prokládání kontrastních dřevin. Obvyklá dispozice je 2x8' nebo 1x8' rejstřík. Rozsah: GG-d3, CC-c3.