Úvod
Italská cembala
Cembalino, italský virginal
Franko-vlámská cembala
Německá cembala
Nástroje Tibora Haluščáka
Technologie, materiály
Návody, podpora
Ceník
O nás, kontakt
 
Vít Bébar
Šebelova 670a
Bílovice n. Svit.
Tel 608 718 504
bebar@seznam.cz

TOPlist

Není rozhodně snadné vyhovět zájemcům o nástroj dobře znějící, zároveň však skladný, lehce přenosný, spolehlivý a za dostupnou cenu - ať už se jedná o druhé cembalo na continuo nebo o základní nástroj pro studenty a hudební školy. Doposud jsem nabízel italské virginaly, subtilní nástroje s výborným zvukem, po zkušenostech s jejich výrobou /a především následným seřizováním/ jsem ovšem dospěl k poněkud depresivnímu závěru: tyto jinak krásné a roztomilé instrumenty jsou obecně nestabilní, vyžadují častou údržbu a je obtížné na ně hrát. Tudíž jsou vhodné spíše pro profesionály s praxí v intonaci a ostatním nastavováním. Nestabilita spočívá hlavně v rozvržení nástroje - kobylky mají nevýhodné vedení částečně téměř paralelně ke strunám, obtížnost hry především v basu je dána krátkými klávesovými táhly.

Z těchto důvodů nyní virginal spíše rozmlouvám a nabízím jako alternativu miniaturní cembálko, tzn. cembalino.

Při návrhu bylo mou snahou zachovat kvalitu zvuku virginalu, nástroj má proto obě kobylky na živé rezonanční desce. Struny jsou trsány poněkud dále, než u běžných italských cembal. Délka 150 cm je náročná na znělost v basové oblasti, tento problém řeším propracovaným návrhem všech prvků - umístění kobylky, velmi pečlivě vyladěná tuhost jednotlivých oblastí rezonanční desky, pomocné ozvučné trámce atd., neobejdeme se bez patřičné dávky oboru zvaného akustika.

Koncepce tohoto nástroje z principu zabraňuje deformaci kobylky, je tedy stabilnější a dle dosavadních zkušeností i přes velmi nízkou váhu drží dobře ladění.

Další výhodou jsou delší klávesová táhla. Lze tedy na nástroj bez problémů hrát i v basové oblasti.

Aby bylo cembalo skutečně maximálně skladné, dalších 11 cm se ušetří systémem zásuvné klaviatury. Celý proces instalace zabere cca 1 minutu.

Přestože jsem nevycházel z žádného konkrétního nástroje, rysy cembalina jsou typicky italské, ať už se jedná o celkový tvar, tenké stěny, ozdobné lišty, kobylky, klaviaturu apod. Zvukově se cembalino blíží popisovaným virginalům, je ale o něco univerzálnější. Hlavní výhodou je hra v ansámblu, kde se velmi dobře pojí s ostatními nástroji, obzvláště pak se zpěvem, a vynikne i v orchestru.

Provedení je buď v padouku /nádherné tmavočervené tropické dřevo, ale velmi obtížně obrobitelné/, nebo z javoru a jiných dřevin. Intarzie na boku nástroje je javorová. Potah klaviatury: zimostráz, ovangol nebo proložení zimostráz/masaranduba.

Přestože nemá cembalino víko, v obalu je všitá tuhá deska zabraňující poškození nástroje seshora.

Dispozice: 1x8' nebo 2x8' rejstřík s mosazným ostruněním.

Rozměry: 150 x 72 x 17 cm (CC-c3) a 150 x 79 x 17 cm (GG-e3).

Rozsah: CC-c3 nebo GG-e3 s vynechanými tóny Gis a es3.