Úvod
Italská cembala
Cembalino, italský virginal
Franko-vlámská cembala
Německá cembala
Nástroje Tibora Haluščáka
Technologie, materiály
Návody, podpora
Ceník
O nás, kontakt
 
Vít Bébar
Šebelova 670a
Bílovice n. Svit.
Tel 608 718 504
bebar@seznam.cz

TOPlist

Chr. Zell a M. Mietke zastupují německou stavební školu.

Cembalo z r. 1728 od Christiana Zella z Hamburku - kde stavitel působil - se dochovalo v dobrém stavu. Jako pravděpodobný žák Mietkeho oba konstrukční styly obsahují mnoho italských prvků, zejména vnitřní konstrukci, ozdobné lišty apod. Trámce na rezonanční desce jsou ovšem na rozdíl od Mietkeho již podobné frankovlámskému stylu vrcholného baroka. Ostrunění je standardně řešeno železnými strunami (s mosazí v basu).

Typickým rysem německé školy je zaoblení korpusu v basové oblasti, přinášející kromě konstrukční obtížnosti zvýšenou pevnost a stabilitu v této oblasti, v neposlední řadě pak dovršení designové elegance celku cembalo + stojan.

Originál cembala M. Mietkeho na zámku v Charlottenburgu - stavěný někdy po roce 1700 - prošel bohužel významnými konstrukčními změnami, původní rozsah nástroje FF,GG,AA-c3 s mosazným ostruněním (s laděním něco pod 400Hz) byl přestavěn na železné struny s rozsahem FF,GG-e3, s výškou tönu 415 Hz. Cembalo jako u Zella nese nemalý počet italských stavebních a designových prvků. Jedná se např. o konstrukci tzv. "False-inner-outer", tedy předstíraný vnitřní a vnější korpus, profilové lišty, tvar kobylky, vnitřní rozpěrné trámce a další. Akustické parametry jako velká plocha rezonanční desky v diskantu, objem nástroje, tvar kobylky a bod trsnutí dávají vyniknout polyfonní faktuře, což ocenil i J. S. Bach, který si nástroj z Mietkeho dílny objednal do Köthenu a je zde i souvislost s 5. Braniborským koncertem.

Silnou stránkou cembala je samostatný 4' rejstřík. Vzhledem k minimálnímu počtu ozvučných trámců a rozvržení vibrujících ploch rezonanční desky přináší tento rejstřík ojedinělou kvalitu zvuku, jedná se téměř o další samostatný vestavěný nástroj. Volba typu strun je u tohoto modelu zásadní, obzvláště pak při obvyklé dispozici 8'+8'+4'. Mosazné struny přinášení výjimečnou kultivovanost zvuku, ovšem relativně malá energie těchto delikátních a krátkých strun v kombinaci s krátkou vzdáleností kobylky a podpůrné lišty pro 4' kolíky předurčují použití cembala spíše pro komorní využití. Nároky na větší prostor a početnější ansámbly splní varianta s železnými strunami.

Pro výrobu ozvučné desky je použit nejkvalitnější dobře sušený alpský rezonanční smrk, pro korpus pak obvykle ořech.

Povrchovou úpravou může být barevný odstín vnějšího korpusu a kontrastní dřevina transparentně pro vnitřní nástroj, nebo celotransparentní provedení např ořech/javor, použité na nástroji na obrázcích.

Klaviatura je ve standardní verzi ebenová s kostěným potahem vrchních kláves, s intarzovanými nebo vyřezávanými čely.

Variantou stojanu je základní jednoduchá verze (v ceně), nebo náročnější varianta za příplatek (viz fotografie)

Obvyklá dispozice: 2x8' nebo 2x8' + 4' rejstřík, loutna. Volba (u Mietkeho) mezi mosaznými a ocelovými strunami.

Rozsah: FF-f3, GG-d3, CC-c3.